Valon mahdollisuudet -kilpailu yläkouluille ja lukioille photonics explorer kit 021220 JR-900x600.jpg 

Liity ryhmäsi kanssa Valon mahdollisuudet -kilpailuun ja voita  500 euron pääpalkinto!  Osallistuvat koulut saavat myös valo-opin eli fotoniikan opetuspaketin!

Suomen fotoniikan lippulaiva PREIN  järjestää 7.1.2021-31.4.2021 tiedekilpailun, jossa yläkoulujen ja lukioiden luokat tai opetusryhmät ratkaisevat valoon ja sen ilmiöihin liittyviä monitieteellisiä haasteita. Yläkoulujen ja lukioiden ryhmät kilpailevat joukkueina omissa sarjoissaan, ja sarjojen parhaat ratkaisut palkitaan 500€ ja toiseksi parhaat 250 € rahapalkinnolla. Osallistuvat koulut saavat Photonics Explorer Kit -opetuspaketin!

Ilmoittaudu mukaan 1.3.2021 mennessä

Valon mahdollisuudet kilpailun haasteet ja ohjeet (pdf)

Valon mahdollisuudet kilpailun säännöt (pdf)

                                                             Lue haasteet ja kilpailuohjeet alempaa

slope
Valitkaa ja toteuttakaa yksi kilpailun kolmesta haasteesta. Erilaiset valoaiheiset haasteet yhdistelevät eri oppiaineita: 
1. Optisen mittalaitteiston rakentaminen 
  • Kehitä ja rakenna johonkin valoilmiöön liittyvä optinen mittalaitteisto mahdollisimman edullisesti ja luovasti. Hyödynnä luokasta tai kotoa löytyviä materiaaleja (esimerkiksi legot, pahvit, peilit, valonlähteet).  Huom. Tarkoituksena ei ole käyttää kalliita laboratoriolaitteita! 
  • Käytä kehittämääsi mittalaitteistoa ilmiön mittaamiseen, ja selosta sekä laitteiston että ilmiön taustaa fysiikan kannalta. 
  • Sopivia ilmiöitä voivat olla muun muassa interferenssi (interferometri), valkoisen valon koostumus (spektrometria) tai polarisaatio (polarimetri). 
2. Taivaan valoilmiön kuvaaminen 
  • Kuvaa taivaalla nähtävää valoilmiötä digitaalikameralla tai kännykällä. 
  • Selosta ilmiön tausta fysiikan näkökulmasta: miten valo käyttäytyy ja mistä se johtuu? Mitä muita seikkoja ilmiöön liittyy?
  • Mieti, voiko ilmiötä mallintaa tai tutkia jotenkin laboratoriossa tai tietokoneella?
  • Luo kuvaamastasi ilmiöstä jäljitelmä luokkahuoneessa tai vastaavassa, ja kuvaa tämäkin ilmiö; vertaile tuloksia! 
  • Vapaaehtoinen: luo ilmiöstä taideteos esimerkiksi kuvaamataidon keinoin. 
3. Ruuan kasvattaminen Marsissa 
  • Tutki fotosynteesi-ilmiötä ja kasvata esimerkiksi levää tai salaattia Mars-asutusta varten. 
  • Keskity optimoimaan kasveille mahdollisimman hyvä valaistus, ja vertaile erilaisia ratkaisuja.  
  • Voit miettiä esimerkiksi seuraavia seikkoja: 
    • Minkälainen valonlähde on tarpeen? 
    • Kuinka paljon valoa kasvi tarvitsee? 
    • Kuinka valon saa parhaiten ohjattua kasvin pinnoille? 
    • Miten erilaiset kasvit reagoivat samoihin olosuhteisiin? 
    • Kuinka suojata kasvit Marsin epäoptimaalisilta olosuhteilta? 
  • Onko ratkaisu skaalattavissa Mars-asutuksen ruokkimista varten? 
  • Selosta fotosynteesin taustaa fysiikan kannalta ja kuinka erilaiset kasvit sitä hyödyntävät, sekä kerro kasvatusjärjestelmästäsi ja tuloksistasi. 

Ratkaisujen tulisi olla kekseliäitä, edullisia ja melko nopeita toteuttaa. Projektista riippuen työn voi toteuttaa pienissä osissa pidemmälläkin aikavälillä, tai yhden opetuskerran aikana. 

Kilpailuun osallistuminen:
Ilmoittaudu mukaan 1.3.2021 mennessä täyttämällä yhteystietolomake. Valitkaa ryhmän kanssa yksi haasteistamme, ja lähettäkää ratkaisustanne video ja selostus:

  • Youtube-video (tai videon linkki)
  • Selostus  Ohjeet selostuksen tekemiseen (pdf)

Video ja selostus lähetetään sähköpostilla osoitteeseen prein.tau@tuni.fi  31.4.2021 mennessä

PREIN käyttää videoita ja kilpailumateriaaleja mainonnassa ja viestinnässään.

Kilpailun sarjat ja palkinnot
Kilpailussa on kaksi sarjaa. Kummakin sarjan aprhaat ryhmät palkitaan.

  • Lukiot: 1. palkinto 500€ ja 2. palkinto 250€
  • Yläkoulut: 1. palkinto 500€ ja 2. palkinto 250€

Voittaja julkaistaan 14.5.2021. Otamme yhteyttä voittaneiden ryhmien vastuuopettajiin. Arvioinnissa korostetaan projektin toteutuksen luovuutta ja kekseliäisyyttä. 

Yhdestä koulusta voi osallistua useampi ryhmä, mutta Photonics Explorer Kittejä lahjoitetaan yksi koulua kohti (lahjoitettavia kittejä on 30 kpl). 

Jos sinulla on kysyttävää ota yhteyttä Impact Specialist Juuso Uusimäki (juuso.uusimaki@uef.fi

Arviointipaneeli 
Professori Goëry Genty, Fotoniikan lippulaiva Tampereen yliopisto 
Professori Hele Savin, Fotoniikan lippulaiva Aalto Yliopisto
Impact Specialist Juuso Uusimäki, Fotoniikan lippulaiva Itä-Suomen yliopisto
Eritysiasiantuntija Tea Vellamo, Fotoniikan lippulaiva Tampereen yliopisto 
Tutkijatohtori Mikko Kesonen, LUMA-keskus Itä-Suomi

bottom-slope